Kategoriat Ideoita asumiseenKirjoitettu

Kokemuksia digitaalisesta asuntokaupasta

Huoneistokeskuksen välittäjä Sami Paulig kertoo

Kokemuksia digitaalisesta asuntokaupasta

Sami Paulig, menestyksekkäästi asuntokauppoja vuodesta toiseen tekevä Huoneistokeskuksen huippumyyjä, käyttää digitaalista asuntokauppaa (DIAS) aina kun voi, koska se nopeuttaa välittäjän työtä ja helpottaa niin asunnon myyjän kuin ostajan kaupantekoa. Samin mukaan DIAS tuo paljon lisäarvoa kaupan kaikille osapuolille ja hän suositteleekin kaikkia välittäjiä kokeilemaan digitaalista asuntokauppaa.

Digitaalinen asuntokauppa hyödyttää sekä asiakasta että välittäjää

Arki on kiireistä niin välittäjällä kuin asiakkaillakin. ”Nykyään on haastavaa saada kaikki kaupan osapuolet kaupantekotilaisuuteen samaan aikaan samaan paikkaan. Myös ajan sopiminen vaatii aina oman säätönsä, varsinkin kun pankit eivät tarjoa kaupantekoaikoja enää yhtä paljon kuin ennen ja ne saattavat olla tyystin eri pankissa kuin asunnon ostajan tai myyjän lähipankki” Sami kertoo. ”Pankit ohjaavatkin asiakkaitaan vahvasti digitaaliseen asuntokauppaan, sillä se on heille nopeampaa kuin perinteinen kaupantekotilaisuus, johon saattaa tarvita kaksikin tuntia kaikkien osapuolten aikaa”, Sami lisää.

Kuten digitaalisissa palveluissa yleensä, digitaalisen asuntokaupan suurin lisäarvo niin asiakkaille, pankeille kuin välittäjällekin on sen helppous ja ajansäästö. Asiakkaalle on helpompaa tehdä asuntokauppa illalla kahdeksan aikaan kotisohvalla työpäivän jälkeen, kuin sovittaa se keskelle työpäivää. Paljon kauppoja tekevälle välittäjälle taas palvelun siirtäminen digitaaliseksi vapauttaa useita tunteja työaikaa joka viikolle.

Huoneistokeskuksen huippuvälittäjä Sami Paulig.

Asiakkaiden tietoisuus digitaalisesta asuntokaupasta kasvaa kohisten

Sami on huomannut, kuinka asiakkaiden tietoisuus digitaalisesta asuntokaupasta on kasvanut ja monet asiakkaat ovatkin jo alkaneet kyselemään, että voihan kaupan hoitaa digitaalisesti. Samin mukaan välittäjän tulisi tarjota mahdollisuus digitaaliseen kaupantekoon ja rohkaista asiakkaita siihen, sillä se on hyvää asiakaspalvelua ja kaupantekotavan tulisi olla Samin mielestä ennen kaikkea asiakkaan valinta. DIAS tuo asiakkaalle modernia kaupan tuntua ja lisäksi osakehuoneistotietojen siirtyessä myös digitaaliseen muotoon huoneistotietojärjestelmän myötä, tulee itse kauppakin pystyä hoitamaan digitaalisesti.

DIAS kehittyy koko ajan käyttäjäystävällisemmäksi – Alustan opettelu maksaa vaivan

Sami on tehnyt yli sata digitaalista asuntokauppaa ja ollut mukana DIAS:ssa sen aloituksesta lähtien. Vuosien mittaan järjestelmä on kehittynyt ja yksinkertaistunut: ”asiakkaalle palvelun käyttö on nykyään mutkatonta. Jos osaat tunnistautua ja hoitaa pankkiasioita verkossa, osaat myös digitaalisen asuntokaupan”, Sami summaa. Vain kerran Sami on joutunut toteamaan, että kaupanteko on parempi hoitaa perinteisesti asiakkaan korkean iän ja puuttuvien tietotekniikkataitojen takia. Muulloin vanhemmatkin asiakkaat ovat ottaneet DIAS:n myönteisesti vastaan.

Välittäjälle DIAS:n käyttö vaatii alkuun vähän toistoja sekä työn uudelleen rytmitystä, mutta menee sen jälkeen rutiinilla ja vapauttaa paljon aikaa kalenterista. Sami rohkaiseekin kaikkia välittäjiä tutustumaan digitaalisen asuntokauppaan, sillä se on moderni ja ennen pitkää myös vallitseva muoto hoitaa kaupanteko.

Lue DIAS-kaupan ohjeet myyjälle ja ostajalle.

Ajankohtaista

Huoneistokeskuksen tuoreimmat asuntomarkkinakatsaukset ja tiedotteet

Lue lisää