Asuntomarkkinakatsaus:
Kysynnässä elpymisen merkkejä raiteiden varsilla
Kysynnässä elpymisen merkkejä raiteiden varsilla
Hyvien liikenneyhteyksien merkitys korostuu etenkin suurissa kaupungeissa, joissa autoa käytetään vähemmän. Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2023 –kyselytutkimuksen mukaan kantakaupungissa autottomia oli peräti 52 % talouksista. Nousevia alueita on syntynyt raiteiden varsille niin pääkaupunkiseudulla kuin myös esimerkiksi Tampereella. Tästä kertoo esimerkiksi se, että Länsimetro, Tampereen ratikka ja Raide-jokeri ovat kaikki nostaneet asuntojen hintoja noin 800 metrin vaikutusalueella, mikä selviää MDI Vantaan ratikan väestö- ja eriytymisvaikutukset -raportista.
Kuluneen vuoden tammi-toukokuun osalta vanhojen asuntojen kauppamäärissä on havaittu kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna uusien raideyhteyksien varsilla. Helsingissä Raide-Jokerin reitin varrella vanhojen asuntojen kauppamäärissä on havaittu merkittävää kasvua esimerkiksi Pitäjänmäen yritysalueen (50 %), Oulunkylä-Patolan (42 %), Veräjämäen (30 %) sekä Pohjois-Haagan (22 %) postinumeroalueilla.
”Hyvät ja pysyvät liikenneyhteydet ovat tukeneet päätöksenteossa asunnon ostajia, joilla on pitkän aikavälin suunnitelmia. Sujuvat liikenneyhteydet mahdollistavat osaltaan myös asuntojen arvon kehityksen tulevaisuudessa, minkä vuoksi uusien ratojen varsien asuinalueet ovat olleet houkuttelevia sijainteja myös sijoittajien kannalta. Historiallisesti tarkasteltuna suurten liikenneinvestointien myötä parantuneet kulkuyhteydet ovat kapitalisoituneet asuntojen hintoihin”, toteaa Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtaja Marina Salenius.
Kaupungin sykkivä sydän on elävä keskusta
Tampereella tehdyillä investoinneilla, kuten ratikalla, on ollut huomattava rooli keskustan kestävälle elinvoimaistumiselle. Ratikka on mahdollistanut ihmisten sujuvan liikkumisen keskustaan elinvoimaa lisäten. Tampereen keskusta olikin 24.5.2024 julkaistujen keskustojen elinvoimatietojen mukaan toista vuotta peräkkäin asukasmäärään suhteutettuna Suomen elinvoimaisin. Tampereella ratikan on kuvailtu hillitsevän yksityisautoilun kasvua, muuttavan joukkoliikenteen reitistöä sekä lisäävän raitioradan varren houkuttelevuutta liiketoiminnan ja asumisen kohteena.
Elinvoimaisella keskustalla on suuri vaikutus myös muuttohalukkuuteen. Taloustutkimuksen loppuvuonna 2023 toteuttaman Muuttohalukkuus Suomessa -tutkimuksen mukaan peräti 38 prosenttia 15–79-vuotiaista suomalaisista voisi ajatella asuvansa Tampereella. Toiseksi suosituin kaupunki on Helsinki, jossa voisi kuvitella asuvansa 33 prosenttia suomalaisista, ja kolmanneksi suosituin Turku, jonka nimesi 29 prosenttia vastaajista. Kärkikolmikko Muuttohalukkuus Suomessa -tutkimuksessa oli sama kuin valtakunnallisessa elinvoimatutkimuksessa.
Tampereen vahva imu näkyy myös asuntokaupassa ratikan reitin varrella. Asuntokauppojen määrät ovat kasvaneet usealla postinumeroalueella Tampereen ratikan reitin varrella tammi-toukokuun osalta kuten Kissanmaalla (27 %), Kalevassa (10 %), Hervannassa (8 %).
Tampereen ratikka on saamassa myös jatkoa ja tällä odotetaan olevan positiivinen vaikutus asuntokauppaan jatkeen varsilla samalla tavalla, kuten oli Länsimetron jatkeella. Länsimetron kaltaisen suuren liikenneinvestoinnin ilmeisin vaikutus on saavutettavuuden parantuminen asemien lähialueilla. Ilmeisten vaikutusten takia on todennäköistä, että ratikkainvestointi lisää pysäkkien läheisyydessä olevien naapurustojen haluttavuutta ja asuntokysyntää, joka lopulta nostaa asuntojen hintoja.
Tampere ykkönen maan sisäisessä muuttoliikkeessä
Maan sisäinen muuttoliike on jatkunut voimakkaana Tampereella. Maan sisäisellä muuttoliikkeellä on iso vaikutus asuntomarkkinoille ja sen tulevaan kehitykseen. Suurista kaupungeista Jyväskylän (1,3 %) lisäksi Tampereella (1,4 %) asuntokauppa onkin jo kokonaisuudessaan kääntynyt positiiviseksi tammi-toukokuun osalta edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
”Vaikka liikenneyhteydet ovat vain yksi asuinpaikan valintakriteereistä, on hyvien liikenneyhteyksien muodostama kokonaisuus enemmän kuin osiensa summa. Esimerkiksi Vantaalla ratikkapäätöksellä on iso merkitys reitin varrella oleviin asuinalueisiin, kuten Tikkurilaan tai Hakunilaan. Kaupunkikeskustojen elinvoimaisuutta mittaavassa tutkimuksessa Tikkurila oli noussut sijalle 4 ja kaupunginosa on edelleen voimakkaasti kasvava ja kehittyvä. Tikkurilassa kuluneen vuoden tammi-toukokuussa asuntokauppaa on tehty yhtä monta kuin viime vuonna samaan aikaan. Puolestaan Hakunilassa asuntokauppa on piristynyt 48 % viime vuodesta. Vantaalla ratikkapäätös on nähty investointina tulevaisuuteen parantaen liikkumista, lisäten kaupungin vetovoimaa sekä vahvistaen uusien työpaikkojen kautta alueen hyvinvointia. Tällä olisi luonnollisesti myös maan sisäisen muuttoliikkeen kannalta positiivinen vaikutus, ” summaa Salenius.
Lisätietoja:
Marina Salenius, liiketoimintajohtaja, Huoneistokeskus Oy
marina.salenius@huoneistokeskus.fi
Puh. 040 738 1776
* Luvut perustuvat KVKL:n ylläpitämään Hintaseurantapalveluun, Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2023 tutkimukseen, Taloustutkimuksen loppuvuonna 2023 toteuttaman Muuttohalukkuus Suomessa -tutkimukseen, Keskustojen 2024 elinvoimatietoihin, MDI:n Vantaan ratikan väestö- ja eriytymisvaikutukset -raporttiin ja Tilastokeskuksen tietoihin. Toukokuun kauppatiedot haettu 11.6.2024.
Jätä yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä. Aloitetaan yhdessä onnistunut asunnonvaihto.