Yritys
Huoneistokeskus – Kiinteistöalan suunnannäyttäjä jo vuodesta 1953
Huoneistokeskus – Kiinteistöalan suunnannäyttäjä jo vuodesta 1953
Vuonna 1953 Veijo ja Eila Merjamaa perustivat Huoneistokeskuksen. Huoneistokeskuksen toimialaksi määriteltiin asunto- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden ja kiinteistöjen osto, myynti ja välitys, rakennus-, kuljetus- ja isännöintitoiminta sekä kiinteistönvälitysalan opetustoiminta. Yhtiön arvoina olivat jo silloin hyvä ammattitaito, erinomainen palvelun laatu ja ehdoton rehellisyys.
Kiinteistöalan opit oli haettu valtameren takaa Yhdysvalloista ja samalla Suomen kiinteistönvälitykseen tuotiin uusia käytänteitä. Esimerkiksi sunnuntaiesittelyt vakiintuivat jo 1950-luvun lopulla suomalaiseen kiinteistönvälitykseen. 1950-luvulla yrityksen sisäisen koulutuksen aloittaminen oli merkittävä kehitysaskel ja edelläkävijyyttä oli myös ensimmäisten naisten palkkaaminen myyntineuvottelijoiksi.
Vuoteen 1969 yritys oli perustajansa Veijo Merjamaan ja hänen vaimonsa omistaja, mutta kun kilpailu kiristyi oli aika laajentaa omistuspohjaa. Vuonna 1969 Pohjoismaiden Yhdyspankki (PYP) osti 20% yrityksen osakepääomasta. Ja seuraavana vuonna vakuutusyhtiö Fennia hankki 30% omistuksen Huoneistokeskuksesta. Varatuomari Merjamaa toimi yhtiön toimitusjohtajana vuoreen 1977 saakka ja aikaa myöten Huoneistokeskuksen osakkeet siirtyivät silloiselle Suomen Yhdyspankille eli entiselle PYP:lle.
Vuodet 1958-1966 olivat Huoneistokeskuksen läpimurtovuosia, jolloin yrityksen liikevaihto vastasi 3-4 suurimman kilpailijan yhteenlaskettua liikevaihtoa. 1960-luvun lopulla markkinat vilkastuivat voimakkaasti ja kilpailu kiristyi. Suurimpia kilpailijoita olivat Säästöpankkien Kiinteistönvälitys Oy ja vuonna 1969 perustettu Kansallis-Osake-Pankin perustama Huoneistomarkkinointi Oy.
Huoneistokeskus aloitti toimintansa pääkaupunkiseudulla ja vuodesta 1965 alkaen Huoneistokeskus lähti laajenemaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Uudet toimistot avattiin Turussa, Kouvolassa, Tampereella, Oulussa, Lappeenrannassa ja Kuopiossa.
1970-luvulla Huoneistokeskuksen toimintaa kehitettiin vahvasti tulosajatteluun. Myös lakikoulutuksen ja myyntitaitojen osaamista kehitettiin ja markkinointiin panostettiin. Ammattitaito ja palvelu nousivat etusijalle tiukan tulosajattelun rinnalle.
Yhtiölle päätettiin hankkia työsuhdeautot ja ensimmäiset Volkswagen-merkkiset autot näkyivät katukuvassa vuonna 1974. Autot olivat oranssin värisiä, mikä väri vakiintui nopeasti yrityksen tunnusväriksi. Ulkoiseksi tunnusmerkiksi valittiin hevosenkengät ja iskulauseeksi otettiin Kodinvaihtoturvaa.
1980-luvun alussa asuntomarkkinoilla oli tasaista ja Huoneistokeskuksen tulostavoitteinen linjaus osoittautui oikeaksi ja suhteellinen kannattavuus oli kilpailijoita parempi. Tilanne kuitenkin muuttui, sillä 1980-luvun lopulla Suomi syöksyi synkkään lamaan ja myös asuntokauppa pysähtyi. 1990-luvulla Suomen asuntokaupassa elettiin todella vaikeita aikoja, kun kauppalukumäärät putosivat liki puoleen ja asuntojen hinnat romahtivat. Syntyi myös käsite kahden asunnon loukku. Huoneistokeskus pystyi kuitenkin toimimaan koko vuosikymmenen ajan kannattavasti.
Vuonna 1995 pankkimaailma koki suuren mullistuksen kun suurimmat kilpailijat SYP ja KOP fuusioituivat. Samalla yhdistettiin Huoneistokeskuksen ja Huoneistomarkkinoinnin asunnonvälitysorganisaatiot.
Huoneistokeskus avasi ensimmäisenä välitysliikkeenä omat kotisivut v. 1996, samaan aikaan Etuoven edeltäjän Dimen kanssa. Välitysjärjestelmä Huonetti otettiin käyttöön 1997.
2000-luvun alussa laajeneminen nähtiin välttämättömäksi ja Huoneistokeskuksen oman toimistoverkoston tihentäminen aloitettiin lähinnä pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa. Lisäksi pienille paikkakunnille perustettiin franchising-pohjalla toimivia yrityksiä.
Kesäkuussa 2003 Nordea myi 85 % yhtiön osakkeista pääomasijoitusyhtiö Sponsor Capitalin hallinnoimalle rahastolle ja Nordea jäi vähemmistöosakkaaksi. Samaan aikaan myös Huoneistokeskuksen johto tuli osakkaaksi yhtiöön.
Huoneistokeskus lanseerasi Unique –arvoasuntokonseptinja otti haltuun arvoasuntomarkkinan vuonna 2005. Unique-palveluun erikoistuneet välittäjät saavat erityiskoulutuksen. Samana vuonna Huoneistokeskus rekisteröi oranssin värin.
Vuonna 2006 Huoneistokeskuksen ja Suomen SKV:n fuusiosta syntyi Realia Group-konserni, josta kehittyi pohjoismaiden suurin kiinteistöalan konserni. Huoneistokeskus ja SKV Kiinteistönvälitys jatkoivat omilla nimillään. Vuonna 2010 Huom! aloitti uudelleen toiminnan konsernin franchising-mallisena kiinteistönvälitysyrityksenä. Kesällä 2016 Realia Group myytiin ruotsalaiselle sijoitusrahasto Altor Fund Ky:lle.
2010-luvulla Huoneistokeskus kehitti useita sähköisiä työkaluja: Suosittelu-viraali, Kotivahti, Hintatesti, Omaportti jne. Myös välitys- ja CRM-järjestelmät uusittiin vuonna 2019. Kesällä 2016 Realia Group myytiin ruotsalaiselle sijoitusrahasto Altor Fund Ky:lle.
2020-luvulla toiminta muuttui jälleen, sillä vuonna 2020 SKV Kiinteistönvälitys ja Huoneistokeskusyhdistyivät.
Kiinasta joulukuussa 2019 alkanut koronaviruspandemia 2019– eli COVID-19-pandemia levisi nopeasti maailmanlaajuiseksi ja 2020-luvun alussa pandemian vaikutukset olivat hyvin laajat. Pandemia myös kiihdytti digitalisaation kehitystä ja digitalisaation vaikutus ulottui myös kiinteistönvälitysalalle, kun sähköisen kaupankäynnin aikakausi alkoi.
Vuonna 2021 Huoneistokeskus lanseerasi Sähköisen ajanvarauksen, Oma Koti -etuohjelman sekä Realia-konsernin sisäiset asiakasohjelmat. Samana vuonna Huom! yhdistyi Huoneistokeskukseen.
Vuonna 2022 Huoneistokeskuksen emoyhtiö vaihtoi nimensä Retta Group Oy:ksi. Huoneistokeskus jatkoi vahvaa kehittymistään niin digitaalisessa kaupankäynnissä kuin ammattitaitoisen ja vastuullisen toimintamallin alueella, Retta-konsernin alaisuudessa.
Tammikuussa 2025 Huoneistokeskus Oy palaa kotimaiseen omistukseen, kun Huoneistokeskus myydään yhtiön toimivalle johdolle ja kotimaisille sijoittajille.
Ilmoitukset